Reklamfilm nya plattformen för musiker

365792-work-in-audio-studioI och med de förändringar som musikbranschen har gått igenom under det senaste årtiondet har nya möjligheter vuxit fram för svenska musiker. Samtidigt som de stora radiokanalerna nästan bara spelar kommersiell musik av stora, etablerade artister får debutanter det svårare att tränga igenom bruset. Men nya dörrar har öppnats för svenska musiker under senare år då stora företag som Volvo, Sony och Saab använder sig av relativt små och okända artister i sina reklamfilmer.

Stora företag och små artister

Ingen har väl undgått Volvos enorma framgång med reklamfilmer som solar sig i stjärnglansen från Swedish House Maffia, Zlatan, Robyn och nu senast Amanda Bergman, även känd under namnet Hajen. Oskar Linnros har varit med och producerat versionen av Ted Ströms ”Vintersaga” från 1984, och Amanda, som annars är sångare i bandet Amason, gör en strålande insats med sin vemodiga, raspiga sångröst. Reklamfilmen och musiken passar så bra ihop att det först känns som en välkomponerad musikvideo. Och kanske är musiken ändå det som lyfts fram mest och som man minns mest från de få minuter som filmen spelas upp på teveskärmen.

Detta nya sätt för indiemusiker att nå fram med sin musik och sina talanger i reklamfilmer gynnar både musikbranschen och reklambranschen. Det är positivt för företagen som får reklamfilmer med musik som konsumenterna starkt kopplar samman med en viss låt, och för små artister ger det möjlighet att nå ut till en stor tevepublik, skriver Dagens Nyheter i en artikel om den nya reklamtrenden. En annan lite tråkigare anledning till att de stora företagen använder sig av relativt okända artister är att kostnaderna sjunker en del.

Reklamfilmerna måste vara estetiska

I Sverige växer dessutom små och hippa produktionsbolag fram. Speciellt finns produktionsbolag i Stockholm som gör personliga, trendkänsliga reklamfilmer som passar i samtiden och tilltalar specifikt uttänkta grupper. Detta utnyttjar naturligtvis de flesta stora företag, och även statliga företag har insett värdet av att nå ut med fräscha och snygga reklamfilmer. Om man inte använder sig av coola indiemusiker använder man sig gärna av snygga animeringar och fin bakgrundsmusik, som Radiotjänsts produktionsbolag gjort i denna reklamfilm:

Livet i bokstavslandet – BRIKK Produktionbolag

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.